foodex

“Japāna ir viens no mūsu prioritārajiem tālajiem mērķa tirgiem. Tādēļ esam gandarīti, ka pārtikas nozares izstādē “Foodex” mūsu uzņēmumi saņēmuši septiņus jaunus pasūtījumu kā arī nodibinājuši daudz vērtīgu kontaktu,” tā Latvijas Investīciju un attīstības (LIAA) aģentūras direktors Kaspars Rožkalns, uzsverot, ka 2025. gadā Japānā, Osakā tiks aizvadīta pasaules izstāde EXPO, kurā plāno piedalīties arī Latvija.

Martā pasaules pārtikas ražotāji tikās Āzijas vadošajā pārtikas izstādē "Foodex Japan 2023” Japānā. Izstāde norisinājās no 7. līdz 10. martam un Latviju tajā pārstāvēja 11 uzņēmumi. SIA “Smartfoody”, SIA “Tālava”, SIA “Very Berry”, SIA “Rudy’s Brewing Co”, SIA “SFT Seafood”, SIA “Lat Eko Food”, SIA “Pure Chocolate”, SIA “Pērnes L”, SIA “Markol”, SIA “Premium Chocolate” kā arī Latvijas Piensaimnieku Centrālā Savienība.

Šogad pirmo reizi pēc Covid-19 pandēmijas “Foodex” izstāde durvis vēra arī dalībniekiem un apmeklētājiem, kas ieradušies Japānā no citām pasaules valstīm. Uzņēmēji dalību izstādē novērtējuši atzinīgi, jo noslēgtās vienošanās un iegūto kontaktu skaits ļaus nostiprināties šajā tirgū, audzējot Latvijas eksporta apjomu.

“Japānas pārtikas tirgus ir ļoti daudzveidīgs un piedāvā plašu izvēli dažādām gaumēm. Konkurence šajā tirgū ir saspringta, tomēr dažādos nišas segmentos mums ir labas iespējas piedāvāt savus produktus, jo japāņi ir atvērti un gatavi eksperimentēt. Arī loģistikas izmaksas pēc pandēmijas ir samazinājušās, kas uzlabo mūsu uzņēmumu konkurētspēju,” stāsta K.Rožkalns.

Izstādi šogad apmeklēja vairāk nekā 70 tūkstoši potenciālo iepircēju, kuri izrādīja ieinteresētību par Latvijas produktiem. Bez noslēgtajiem septiņiem piegādes līgumiem katram dalībniekam ir vēl vismaz 5 līdz 8 kontakti, kur varētu izveidoties sadarbība tuvākajā nākotnē. Daļai uzņēmumu, kuri piedalījās izstādē jau līdz šim bijusi sadarbības ar Japānu. Viens no šādiem uzņēmumiem ir SIA “Premium Chocolate”, kurš strādā ar zīmolu “NELLEULLA chocolate”. “Šo tirgu uzskatām par stratēģiski svarīgu, jo tur jau ir klients, kurš izplata mūsu produkciju. Turklāt pēdējos gados šajā tirgū bijusi pozitīva izaugsme. Tirgus ir liels un pieprasījums pēc augstas kvalitātes produktiem ir augsts, īpaši, ja produktam ir papildus pievienotā vērtība kā dizains, ideja vai cita veida inovācija. Mūsu mērķis piedaloties izstādē bija tikties klātienē ar produkcijas izplatītāju un kopā piedalīties izstādē, lai sasniegtu vēl vairāk gala klientus un palielinātu pārdošanas apjomus. Tas arī izdevās, esam ļoti apmierināti ar izstādi un sasniegto rezultātu,” stāsta uzņēmuma izpilddirektore Laura Sebre.

Izstāde kalpo ne tikai kā iespēja satikt savus klientus un kolēģus no dažādām pasaules valstīm, bet arī kā atspēriena punkts jaunu tirgu apgūšanai, ņemot vērā, ka to apmeklē starptautiski plaši pārstāvēta auditorija. Tā vienlaikus ir arī platforma pieredzes apmaiņai un uzņēmuma apvāršņa paplašināšanai. Jaunu kontaktu dibināšana, produkcijas atpazīstamības veicināšana, jaunu klientu piesaiste, pārdošanas apjomu pieaugums un jaunas iespējas dažādu valstu tirgos – tie ir tikai daži no iemesliem, kuri var būt vērtīgs ieguvums izstādes dalībniekiem.

“Dalību izstādē “Foodex” Japānā vērtējam kā ļoti vērtīgu pārtikas nozarei, lai iegūtu kontaktus potenciālai sadarbībai Japānā. Šīs izstādes laikā,  SIA “Lat Eko Food” ieguva daudz jaunus potenciālus sadarbības partnerus, kā arī uzsāka pārrunu procesu par produkcijas izplatīšanas līguma noteikumiem. Izstādes laikā tika veikti arī vairāki pasūtījumi “Rūdolfs” produkcijai, kas būs pieejama Japānas patērētājiem jau šī gada vasarā,” saka Iveta Freiberga, uzņēmuma “Lat Eko Food” biznesa attīstības un tirdzniecības direktore.

Japānas tirgus Latvijas uzņēmumiem nav svešs – klātienes izstāde pēc pandēmijas ierobežojumu samazināšanas ļāva uzņēmumiem tikties ar jau esošajiem klientiem un dibināt jaunas nākotnes sadarbības. Daļa uzņēmumu jau šobrīd piegādā savu produkciju Japānas klientiem, kā arī notiek darbs pie izstādes laikā iegūtajām sadarbības iespējām.

“Beidzoties globālās pandēmijas ierobežojumiem, 2022. gada nogalē lēnām sāka atvērties tirdzniecība Āzijas valstīs - atjaunojās interese un arī iespējas šī reģiona pircējiem tikt pie ārvalstu produktiem. Izstāde “Foodex” bija pirmais starptautiskais pārtikas ražotāju forums, kas pēc daudzajiem ierobežojumiem varēja uzņemt gan ārvalstu un pašmāju ražotājus, gan iepircējus no dažādām pasaules valstīm. Izstādes laikā mūsu stendu apmeklēja Japānas, Dienvidkorejas, Vjetnamas, Ķīnas, Malaizijas, Austrālijas un citu reģionu pārstāvji, kurus uzrunāja mūsu piedāvājums. Tieši dalība izstādē un saruna klātienē sekmē iespējas uzsākt biznesu. Šī izstāde ļāva mums paplašināt esošo sadarbību. Plānojam piedalīties izstādēs arī turpmāk,” atzīst “Pure Chocolate” eksporta pārdošanas vadītājs Rihards Zvērs.

Plašāka informācija par Latvijas uzņēmumu eksportspēju, kā arī iespējām dalībai starptautiskajās izstādēs un tirdzniecības misijās pieejama LIAA Eksporta veicināšanas nodaļā. Kontakti: eksporta.nodala@liaa.gov.lv.