Ette Tete ir ģimenes uzņēmums, kas ražo specializētas mēbeles bērniem. Uzņēmuma ražotnē tiek radīti produkti, kas atvieglotu gan vecāku ikdienas dzīvi, gan rūpes par bērniem, un būtu viegli lietojami un vizuāli pievilcīgi.
Zīmola stāsts aizsākās 2016. gadā, kad līdz ar ģimenes pieaugumu pašiem radās nepieciešamība pēc bērnu mēbelēm. Pateicoties dažādiem atbalsta mehānismiem uzņēmums ir spējis uzsākt savu darbību un kļūt par vienu no atpazīstamākajiem eksportētājiem Latvijā. Startējot LEADER projektā, ieguvām līdzfinansējumu 70% apmērā CNC iekārtu iegādei, ar kurām varējām uzsākt ražošanu. Pēc tam iestājāmies arī LIAA Biznesa inkubatorā un izgājām inkubācijas programmu. Ja šādas atbalsta iespējas nebūtu pieejamas, gan jau mēs būtu varējuši attīstīties arī tāpat, taču tas noteikti būtu bijis daudz lēnāks un, iespējams, sāpīgāks process. Pateicoties inkubatora programmai mums bija iespēja piedalīties dažādās apmācībās, pieejami granti un konsultācijas. Šķiet, ka mēs nepalaidām garām nevienu inkubatora piedāvāto iespēja un visu informāciju tvērām cik varējām, tai skaitā par Instagram iespējām, cenu sastādīšanu utml. Domāju, ka tas ļāva mums izvairīties no daudzām iesācēju kļūdām un koncentrēties uz uzņēmējdarbības attīstīšanu. Dalību LEADER projektā varētu pielīdzināt sēklas iesēšanai, bet inkubācijas programmu – laistīšanai, kā rezultātā šobrīd varam plaukt un zelt.
Kopā ar LIAA esam piedalījušies dažādās starptautiskajās izstādēs. Trīs gadus esam bijuši nacionālā stenda dalībnieki Kind + Juged izstādē, kas ik gadu Septembrī notiek Ķelnē, Vācijā un ir vadošā augstas kvalitātes zīdaiņu un bērnu preču izstāde. Šī gada Septembrī kopā ar delegāciju no Latvijas dosimies arī uz Japānu. Tāpat, ar LIAA līdzfinansējumu esam piedalījušies arī Spielwarenmesse vadošajā rotaļlietu izstādē Nirnbergā, Vācijā.
Ļoti nozīmīgs atbalsts, kas mūsu gadījumā ir bijis noderīgs, ir LIAA piedāvātais līdzfinansējums produktu sertificēšanai. Šobrīd atbalsta intensitāte ir pat kāpināta un ir iespēja dabūt līdzfinansējumu 90% apmērām. Dažādos tirgos ir dažādi standarti un ir nepieciešams produktu pielāgot. Eiropā sertifikācija ir salīdzinoši viegla, jo viens sertifikāts derīgs vairākās valstīs. Bet, piemēram, kad Lielbritānija pieņēma lēmumu par izstāšanos no Eiropas Savienības, tad mums bija nepieciešams jauns sertifikāts. Tās ir papildus izmaksas. Sertifikāta iegūšana mūsu produktu pārdošanai Dienvidkorejā izmaksāja 6,5 tūkstošus Eiro, bet ar LIAA līdzfinansējumu, šīs izmaksas varējām ievērojami samazināt.
LIAA piedāvātais atbalsta veidu klāsts ir ļoti plašs un pieejams Latvijas uzņēmējiem. Neskatoties uz to, ka ir zināma birokrātija atbalsta iegūšanai, tā, iespēju robežās, ir pietiekami vienkāršota un izpildāma jebkuram. Esam ļoti apmierināti ar sadarbību un kopumā mēģinām izmantot visus pieejamos rīkus uzņēmuma un eksporta attīstīšanai. Bez šāda atbalsta, ļoti iespējams, Ette Tete nepastāvētu.
Šobrīd uzņēmums ir izaudzis līdz 2,5 miljonu apgrozījumam un nodarbina vidēji 30 darbiniekus. Vairāk kā 99% no uzņēmuma apgrozījuma veido tieši eksporta aktivitātes. Pateicoties e-komercijas platformām, uzņēmums eksportē uz dažādām valstīm, bet pastāvīgas partnerattiecības ir izdevies izveidot aptuveni 12 valstīs, tai skaitā Nīderlandē, Beļģijā, Itālijā, Vācijā un Dienvidkorejā. Aptuveni 80% no visa eksporta norit tieši caur partneriem. Eksporta galamērķu tops mūsu produktiem nepārtraukti mainās. Esam secinājuši, ka tas ir atkarīgs no partnera – kur ir visspēcīgākais, ambiciozākais partneris, tur arī notiek izrāviens. Ja vēl kādu laiku atpakaļ Beļģija trijnieka topam netuvojās, tad uzsākot sadarbību ar jauno partneri, Beļģijai ir izdevies izrāviens, kļūstot par mūsu topa eksporta galamērķi. Tāpat top 3 ir arī Itālija un Dienvidkoreja. Visi partneri mūs pārsvarā ir atraduši paši. Neskatoties uz to, ka mums norit tieša sadarbība ar partneriem, piemēram Dienvidkorejas pārstāvis uztur attiecības arī ar vietējo LIAA biroju, kas atbalsta mūs savstarpējā komunikācijā.
Nākotnē ir cerības un plāni kāpināt eksporta apjomus, taču viss ir atkarīgs no dažādiem ārējiem apstākļiem. Ette Tete nebija nozīmīgu sadarbības partneru Krievijā vai Ukrainā, un kara darbības tieši uzņēmumu nav skārušas. Taču, netieša ietekme ir jūtama caur izejmateriālu cenu kāpumu. Gan vietējie, gan importētie izejmateriāli ir kļuvuši dārgāki, un inflācija būs tā, kas ieviesīs korekcijas nākotnes plānos. Neskatoties uz to, šobrīd strādājam pie savu produktu pielāgošanas ASV standartiem. Ceram to paveikt līdz šī gada beigām, lai jau nākošgad varētu uzsākt aktīvu partneru piesaisti ASV tirgū.
Atskatoties uz uzņēmuma pirmsākumiem, varētu teikt, ka pārdošana tika uzsākta jau ar skatu uz eksportu. Uzņēmums sāka pārdot mēbeles e-komercijas platformās Etsy un Amazon, kas padarīja tās pieejamas ārvalstu pircējiem. Un tā arī notika – pirmais tirgus uz kuru tika nosūtīts produkts bija ASV. Tā pamazām pircēji no visas pasaules kļuva par mūsu klientiem. Eksporta tirgi dabiski paplašinājās, līdz uzņēmumu sāka uzrunāt arī potenciālie sadarbības partneri. Tie bija izplatītāji un tirgotāji no ārzemēm, kas vēlējās ieviest Ette Tete produktus savu piedāvāto preču sortimentā. Pirmais sadarbības līgums tika parakstīts ar partneri Itālijā. Tad arī nonācām pie secinājuma, ka būt tikai e-komercijas platformās vairs nevar. Ja interese nāk ne tikai no gala patērētājiem, bet arī no potenciālajiem partneriem, tad pašiem bija jākļūst proaktīvākiem patstāvīgu, stabilu ārvalstu sadarbība partneru meklēšanā un piesaistē.
Kā viena no klientu piesaistes stratēģijām joprojām ir sevis pozicionēšana e-komercijas platformās. Jo aktīvāks esi e-komercijā, jo zīmols kļūst redzamāks un atpazīstamāks. Tas veicina klientu piesaisti. Taču runājot par sadarbībā, šodien vairs nedrīkst pats sēdēt un gaidīt, kad partneris tevi atradīs. Pašam jābūt ļoti aktīvam. Mēs paši nopietnie strādājam pie tā, un tagad ir arī savs cilvēks, kas uz to strādā. Braucam daudz dažādās tirdzniecības misijās un piedalāmies izstādēs, ļoti aktīvi meklējam sadarbības partnerus.
Jaunu tirgu iepazīšanai pētījumus neesam veikuši. Ļoti daudz interesējamies, kas notiek dažādās pasaules valstīs un reģionos, tāpēc pārsvarā balstāmies uz pašu sapratni un zināšanām par tirgiem. Esam sapratuši, ka mūsu produktiem vislabākais pieprasījums būs attīstītajās valstīs, kur patērētājiem ir pieejami brīvi līdzekļi to iegādei, jo tās nav pirmās nepieciešamības preces. Bet attīstības valstīs, kur cena ir svarīgāka, mūsu produktus ieviest būtu grūti. Šādu eksporta kanālu attīstīšanai zūd jēga, jo atdeve nebūs pietiekama. Tieši tāpēc viens no ieteikumiem uzņēmumiem, kuri tikai plāno attīstīt eksportu, ir padomāt kas ir produkts, kas tiks tirgots un kā tas tiks darīts. Jāpadomā par stratēģiju – vai meklēt pēc iespējas vairāk partnerus, vai mazāk, bet lojālākus partnerus, vai labāk lielos izplatītājus, vai tieši mazos veikaliņus. Tas atvieglo eksporta plānošanu un attīstīšanu.
Ja ir runa par paplašināšanos jau esošos tirgos, ir ļoti cītīgi jāizvērtē kāds tirgus tas ir – cik tas ir liels un vai tajā ir vērts meklēt jaunus sadarbības partnerus. Dažkārt lielāka vērtība ir dažiem maziem un lojāliem partneriem, nevis daudziem, nelojāliem partneriem. Ik pa laikam esam saskārušies ar to, ka tirgū ir vairāki partneri, kas sīvi konkurē viens ar otru. No tā cieš produkts, partneri kļūst neapmierināti, sāk sūdzēties arī mums. Konkurence ir vajadzīga, lai veicinātu attīstību, bet pārāk sīvā konkurencē, kur partneru sablīvējums ir liels, ir cīņa par vietu centrā un zūd lojalitāte.
Te arī parādās mūs uzņēmuma eksporta veiksmes atslēga. Protams, pirmkārt tas ir produkts, kas pirmos 5 uzņēmuma pastāvēšanas gadus ir gājis mums pa priekšu, jo citiem nekā tāda nebija. Taču otrkārt, tas ir klientu serviss gan e-komercijā ar gala patērētāju, gan sadarbībā ar ārvalstu partneriem. Mēs mēģinām nodrošināt, lai sadarbība ar ražotāju ir patīkama un veiksmīga. Mēs vēlamies, lai mūsu partneris zina, ka mēs kā ražotājs viņam iedosim visus nepieciešamos rīkus, lai viņi veiksmīgāk spētu pārdot mūsu produktus. Tādā veidā rodas lojalitāte, kas mūsuprāt ir ļoti svarīga.
Nekādā gadījumā nevajadzētu cerēt, ka aizbraucot uz izstādi mājās brauksi ar veselu sarakstu jauniem klientiem. Tas tā nenotiek un uz to paļauties nevajadzētu. Jāizmēģina dažādi ceļi uz eksporta galamērķiem, lai redzētu kurš konkrētajā tirgū strādā. Varbūt vienā tirgū tiešām pietiks ar aizbraukšanu uz izstādi, taču kādā citā partneris jāatrod pašam.
Protams, gan uzsākot eksportu pašos pirmsākumos, gan sadarbojoties un paplašinot esošos tirgus, esam saskārušies ar dažnedažādākajām atgadījumiem un šķēršļiem. Tam būtu nepieciešams viens kārtīgs seminārs par neveiksmēm, kritumiem un kāpumiem, un pat pietuvošanos bankrotam. Kā vienu no piemēriem varu minētu nepareizu cenas sastādīšana, kas bija ļoti neveiksmīgs eksperiments. Taču mērķtiecīgi strādājot un nepadodoties, mums ir izdevies pārvarēt visus šķēršļus.
Lai gan kopumā LIAA piedāvātā atbalsta klāsts ir ļoti plašs, mēs uzskatām, ka nepieciešami būtu arī individuāli izstrādāti atbalsta pasākumi. Tādi šobrīd nav pieejami, taču tie būtu ļoti vērtīgi, jo Latvijā uzņēmumi ir ļoti dažādi, kā arī to intereses un vajadzības ir ļoti dažādas. Tādā veidā daudz vairāk uzņēmumu varētu saņemt tieši tādu atbalstu kāds ir nepieciešams to straujākai izaugsmei.