Kopš brīža, kad Dubaijā, Apvienotajos Arābu Emirātos (AAE), tika atklāta pasaules izstāde EXPO 2020, ir pagājis jau pusgads. Izstāde ir noslēgusies, un varam sākt izvērtēt Latvijas ieguvumus, kuri pilnībā attaisno un pat pārsniedz cerības, ko uz EXPO likām pagājušajā vasarā. Mani tiešām iepriecina tas, ka esam pārauguši izpratni par EXPO kā par Disnejlendu pieaugušajiem un saskatījuši nopietnas biznesa izaugsmes iespējas, ko tas piedāvā. Plaša sadarbības līgumu ģeogrāfija, iespaidīgi nākotnes projekti un jaunuzņēmumu attīstība nebijušā līmenī – Latvijas ieguvumi ilgtermiņā būs patiešām vērā ņemami.
Kopumā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras vērtējumā Dubaijas EXPO ir bijis līdz šim Latvijai veiksmīgākais, jo pirmoreiz to esam veidojuši, patiešām fokusējoties uz uzņēmējdarbības attīstību. Tas ļāva Latvijai izcelties starp daudzām citām valstīm. Absolūti lielākā daļa paviljonu bija balstīti stāstos par savu valstu kultūru, ēdieniem, dabu, kur apmeklētājs varēja gūt fantastisku pieredzi un priekšstatu, kā konkrētajā valstī izskatās, bet bez taustāma atlikuma. Mūsu devīzes Soil for Innovation (“Augsne inovācijām”) iedzīvināšana ir bijusi pareizā izvēle, kas ļāva apvienot tehnoloģiju sasniegumus, dabas daudzveidību, pilsētvides risinājumus un citas jomas, aiz kurām tomēr stāv konkrēti uzņēmēji ar konkrētiem produktiem vai tehnoloģijām. Protams, arī tūrisms ir uzņēmējdarbības forma, taču, kamēr vairums valstu mēģināja rādīt to, ko varbūt gribētu redzēt tūristi, ierodoties valstī, mēs saskatījām iespēju iepazīstināt ar uzņēmumiem, kas šo tūristu pie mums var nogādāt u. tml.
Runājot par EXPO ietekmi uz Latvijas eksportspēju un ekonomiku kopumā, viena ir tiešā, izmērāmā ietekme, ko varēsim novērtēt nākamgad, salīdzinot šī gada eksporta datus ar citiem gadiem. Jau šobrīd redzam, ka 2021. gadā eksports uz Apvienotajiem Arābu Emirātiem (AAE) pieauga par 4,46 miljoniem eiro. Arī 2022. gada pirmajos mēnešos redzam pozitīvas tendences. AAE ir specifisks un relatīvi mazs tirgus, EXPO tvērumā runājam par visām Persijas līča valstīm, tāpēc arī kopējais eksporta pieaugums būs jāvērtē, ņemot vērā rezultātus vairākās reģiona valstīs. Daudzi sadarbības līgumi ir noslēgti arī ārpus Persijas līča valstīm ar partneriem, kas varbūt nav Latvijas redzeslokā katru dienu. Jaunus sadarbības līgumus noslēguši tādi uzņēmumi kā “PharmIdea”, “NordePlast”, “Biosan” “Madara Cosmetics”, “Spodra”, “Rocket Bean Roastery”, “Madonas uguns siers” “Fruitis Foods”, “Sērenes piens” u. c., līgumu ģeogrāfijai aptverot AAE, Saūda Arābiju, Indiju, Pakistānu, Maldīvu salas. Šeit ļoti noderīgas ir bijušas gan Latvijas, gan citu valstu paviljonu rīkotās tirdzniecības misijas, tāpēc noteikti varam apgalvot, ka EXPO Dubaijā ir bijusi laba atspēriena platforma, kas arī ģeogrāfiski nelielai valstij ļauj sasniegt tiklab kaimiņvalstis, kā ASV vai Indiju.
Taču ne mazāk būtiska ir netiešā ietekme. Pirmkārt, šādi pasākumi palīdz apzināt savas stiprās puses. Galvenā priekšrocība, kas šobrīd nosaka un droši vien vēl ilgi noteiks Latvijas konkurētspēju pasaulē, ir mūsu prasme ātri pielāgoties un piedāvāt to, kas nepieciešams konkrētam tirgum. Latvijas uzņēmumi ir relatīvi nelieli, tāpēc spēj ātri pārorientēties un strādāt specifiskās nišās, kuras lielie spēlētāji neuzskata par gana plašām, lai būtu vērts tajās investēt. Latvijā tiek ražoti unikāli augstas kvalitātes nišas produkti, dizains, inovatīvi būvmateriāli, tehnoloģiski attīstīti produkti, un par to pasaulē ir milzīga interese. Kopumā vislielākos panākumus šajā EXPO piedzīvoja Latvijas medicīnas, farmācijas un ķīmijas nozaru, pārtikas nozares un būvniecības uzņēmumi.
Otrkārt, ir panāktas vienošanās par vairākiem ļoti daudzsološiem divpusējiem sadarbības projektiem valstiskā mērogā. Lielākais ieguvums ir Latvijas un AAE parakstītais memorands par kopīgas akcelerācijas programmas Scale Up Latvia (NB – tieši Latvia, nevis Europe vai Baltic States) izveidi jaunuzņēmumu atbalstam. Tie, ko AAE uzskata par jaunuzņēmumiem, mūsu izpratnē tādi jau sen vairs nav – to apgrozījums sasniedz vairākus miljonus eiro. Šis sektors izskata Eiropu kā savu nākotnes tirgu un grasās tajā ienākt tieši caur Latviju. Sāksim jau aprīlī ar hakatonu, kurā varēs piedalīties jaunuzņēmumi ne tikai no AAE un Latvijas, bet arī no citām valstīm.
Otrs nozīmīgākais notikums ir AAE–Latvijas biznesa foruma ietvaros panāktā vienošanās par kopīga abu valstu investīciju fonda izveidi. Latvijas un AAE Ekonomikas ministrijas ir apņēmušās sešu mēnešu laikā piedāvāt risinājumu, kā šis fonds varētu darboties un kādi būtu prioritāri atbalstāmie sektori. Latvijai tie ir seši, atliek tikai vienoties par kopīgām interesēm ar AAE: tā varētu būt biomedicīna, bioekonomika, viedā enerģētika, fotonika, viedpilsētu un aprites ekonomikas risinājumi.
Jāatzīmē arī Latvijas Eksportētāju asociācijas The Red Jackets parakstītais saprašanās memorands ar Šārdžas Izpētes, tehnoloģiju un inovāciju parku (Sharjah Research, Technology & Innovation Park), kuru ieskauj 14 AAE labākās universitātes. Šī sadarbība ļaus asociācijas biedriem piedāvāt savus inovāciju produktus šajā parkā. Tas ir vēl viens veids, kā par sevi ieinteresēt lielos AAE uzņēmumus, kas darbojas attiecīgajā jomā.
Treškārt, Dubaijā gūtās atziņas un secinājumi ļaus labāk sagatavoties nākamajam EXPO 2025. gadā Osakā, Japānā, kur, tāpat kā Dubaijā, galveno uzsvaru liksim uz inovatīvo, unikālo biznesa komponenti. Darbs pie Japānas EXPO sāksies jau maijā, un pirmais LIAA uzdevums būs noskaidrot, kādas ir Latvijas uzņēmēju iespējas palīdzēt uzbūvēt pasaules izstādi Japānā, piedaloties ne tikai ar materiāliem, bet arī ar sakaru tehnoloģijām, dizaina risinājumiem un citām līdzdalības formām. Savukārt uzņēmumiem jau tagad jāsāk gatavot mājasdarbs – izprast Japānas kultūru un mentalitāti, apzināt savu interešu nišu un konkurenci tajā, adaptēt produktus, tulkot aprakstus utt. Protams, vēl ir daudz nezināmā, bet domāju, ka vismaz daļu produkcijas centīsimies uzreiz piedāvāt pārdošanā – labi sabalansējot, lai tas nepārvēršas par parastu tirgu, taču paturot prātā, ka mazākiem uzņēmumiem tūlītējs finansiālais ieguvums ir ļoti svarīgs. Tāpēc uzņēmumiem, kas mērķtiecīgi gatavojas dalībai Osakas EXPO, ir vērts padomāt arī šajā virzienā.
Īpašs gandarījums bija par Latvijas kosmosa nozares pārstāvjiem. Šīs nozares uzņēmumi tieši Dubaijā pirmo reizi kā komanda piedalījās Astronautikas kongresā un atzīstami sevi prezentēja EXPO 2020 kosmosa nedēļas pasākumos, kas globāli ir vērienīgākais kosmosa industrijas notikums. Tādi uzņēmumi kā “Mission Space” 2AM”, “ALLATHERM”, “EVENTECH” un citi nozares pārstāvji izmantoja šo iespēju, lai dibinātu jaunus kontaktus un meklētu sadarbības iespējas eksportam.
Latvijas uzņēmumu pārstāvjiem bija nodrošināta iespēja piedalīties nozīmīgākajos AAE televīzijas šovos, sniegt intervijas un popularizēt Latvijas piedāvājumu. Kopumā AAE, Saūda Arābijas un citu valstu medijos Latvijas pārstāvji izstādes EXPO 2020 laikā snieguši vairāk nekā 30 interviju.
Un, visbeidzot, ir vēl kāds rezultāts, kas emocionāli ir svarīgāks par visiem pārējiem. Kad viesojos Latvijas paviljonā Dubaijā apmēram mēnesi pirms EXPO slēgšanas, runājām ar darbiniekiem, kas strādāja no rīta līdz vakaram vairākās maiņās sešus mēnešus no vietas, iepazīstinot ar Latviju vairāk nekā 60 000 paviljona apmeklētāju. Ja Japānas EXPO sāktos rīt, gandrīz visi kā viens būtu atkal gatavi tajā strādāt. Mūsu darbinieku galvenās atziņas: vienreizēja pieredze, liels lepnums stāstīt par Latviju un apziņa, ka starp 192 valstīm mūsu valsts ir vislabākā un mūsu paviljons – visskaistākais. Jā, arī tas ir ieguvums – paskatīties pašiem uz sevi pasaules mērogā, izvērtēt izaugsmes iespējas un redzēt daudz iemeslu lepoties ar savu valsti.