Atbalsts uzņēmējiem
Publicitātes foto

Pirmos Latvijā radītos salokāmos elektriskos kravas velosipēdus “Vezums” plānots piedāvāt tirgū jau 2025. gadā. “Vezums” mērķis ir eksportēt gansalokāmos mehāniskos, gan salokāmos elektriskos kravas velosipēdus, kā pirmās izvēloties riteņbraucējiem un velotransportam draudzīgākās valstis – Nīderlandi, Dāniju, Vāciju, Lielbritāniju u.c.

Ar ideju par salokāmiem kravas velosipēdiem, kas būtiski atvieglotu ikdienu kopienās, kam īpaši rūp pilsētvide, “Vezums” komanda – Jēkabam Ozolam, Oskaram Kotello un Emīlam Krišjānim – startēja konkursā “Ideju kauss 2023”. Konkursā iegūtais atbalsts deva papildu stimulu ķerties pie darba, lai šādi velosipēdi nonāktu Latvijas un pasaules tirgū.

“Pašreiz daudzviet Eiropā kravas velosipēdi kļuvuši ļoti populāri, piemēram, Londonā, to iekļaušana pilsētvidē, tādējādi, atslogojot satiksmi, tiek pat īpaši atbalstīta. Kravas velosipēdi ir dažādu meistaru, kā santehniķu, elektriķu u.tml. braucamais, jo viņi kravas kastē var ievietot instrumentus un doties pie klienta. Tāpat vecāki bieži vien šādi pārvietojas pilsētā kopā ar saviem mazajiem bērniem. Mums bija skaidrs, ka kravas velosipēdu jau loma pilsētvidē pieaugs ne tikai siltajā gadalaikā, bet arī ziemā, turklāt tie spēj paveikt gandrīz tikpat daudz kā vieglā automašīna, vienlaikus esot videi un veselībai draudzīgāki,” stāsta J. Ozols.

Tomēr būtiskākais jautājums, ko jaunuzņēmuma komandai nācās risināt – kā padarīt lielā un grūti transportējamā kravas velosipēda pārvadāšanu ērtāku. Šobrīd jau ir izveidots risinājums, lai “Vezums” būtu ērts arī ceļotājiem – to salocītu varēs nodot pat lidostu kravas bagāžā. Tas pavērs jaunu un unikālu pieredzi velobraucējiem. Kravas velosipēdu lietotājiem tos nereti nepieciešams pārvadāt, tai skaitā arī vilcienā, taču klasisku kravas velosipēdu tajā nevar iecelt, nav arī vieta.

“Tā izdomājām, ka jābūvē salokāms kravas velosipēds, turklāt elektriskais. Patlaban ir radīts alfa prototips, kas izpilda uzstādītos mērķus un ir uzsākts darbs pie ražošanas prototipa izstrādes. Esam pārliecinājušies, ka “Vezumu” var ērti ievietot pat salīdzinoši mazas automašīnas bagāžniekā. Mūsu galvenais uzdevums bija radīt mehānismu, lai salocītu kravas velosipēdu. Tāpat, lai tālāk attīstītu mūsu produktu, sadarbojamies ar YAMAHA.

Apzināmies, ka kravu velosipēdiem Latvijā ir pārākmazs pieprasījums, tas ir drīzāk eksporta produkts. Idejas, kā veicināt eksportu ir dažādas – iespējams, paši kāpsim uz kravas velosipēda un mīsimies apkārt Eiropai,” plānos dalās J. Ozols.

Līdz pašreizējam prototipam “Vezuma” komanda nonākusi pakāpeniski, viena no sākotnējām idejām bijusi “Velorūme” – novietnes velosipēdu un bērnu ratu ilgtermiņa glabāšanai (vairākas arī izgatavotas un pārdotas), tikai vēlāk radusies ideja par kravas velosipēdu ražošanu. Tālāk sekojis piedāvājums jebkuram interesentam īrēt šādu braucamo, līdz komanda nonākusi līdz pašreizējam plānam – ražot salokāmos kravas velosipēdus “Vezums”.

Runājot pat nākotnes plāniem, jaunuzņēmums plāno pieteikties Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) biznesa inkubācijas atbalstam, izmantojot gan mentoru, gan finansiālo atbalstu, tā kā pašreiz “Vezums” saskaras ar dažādiem izaicinājumiem.

Jāatgādina, ka “Vezums” LIAA rīkotajā konkursā “Ideju Kauss 2023” bija starp 12 laureātiem, iegūstot atzinību biznesa izaugsmes veicināšanai. Turklāt pērn konkursā piedalījās rekordliels dalībnieku skaits – 295 radošas idejas. Nākamajai kārtaā dalībnieki piedalījās biznesa mācībās un saņēma padomus no mentoriem. Savukārt, vien 20 inovatīvākās idejas tika prezentētas konkursa finālā, lai cīnītos par kādu no 12 naudas balvām.

Arī šogad līdz 22. septembrim izsludināta pieteikšanās inovatīvo biznesa ideju konkursam "Ideju kauss 2024", kurā aicināts piedalīties ikviens 18 gadu vecumu sasniedzis Latvijas iedzīvotājs. Kā ierasts, konkursa dalībnieki ne tikai varēs papildināt savas zināšanas, bet arī pretendēt uz naudas balvām no 40 tūkstošu eiro lielā Ideju kausa balvu fonda.

Konkurss “Ideju kauss” tiek rīkots ERAF projekta "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" (ID Nr. 1.2.3.1/1/23/I/001) ietvaros.