Piedzīvojam laiku, kad strauji mainās tūristu paradumi, tādēļ forumā iztirzājām tos aspektus, kas šajās pārmaiņās spēlē nozīmīgu lomu. Nākotnes tūrista vērtību sistēmā augstu kāpj līdz šim daudz apspriestā ilgtspēja, stabilu pozīciju ieņem nupat pasauli pāršalkusī jaunā tehnoloģiju inovācija - mākslīgais intelekts.
Forumu atklāja LIAA direktora pienākumu izpildītāja Iveta Strupkāja, kura uzsvēra mūsu panākumus gastronomijas jomā un iekļūšanu "Michelin" ceļvedī, kā arī "Lonely Planet" atzinību, kur esam pamanīti kā ilgtspējīgs ceļojumu galamērķis.
Viņu papildināja Tūrisma departamenta direktore Inese Šīrava, kura dalījās ar Eiropas ceļojumu komisijas aktuālākajiem datiem saistībā ar ceļotāju šī brīža paradumiem un būtiskākajiem jautājumiem, izvērtējot savu nākamo ceļojuma galamērķi, kā arī neizpalika 2023. gadā LIAA tūrisma departamenta paveiktā izklāsts. 2023. gadā notikuši ap 50 Latvijas tūrisma veicināšanas pasākumi ārvalstīs (tūrisma semināri, kontaktbiržas, izstādes, forumi, prezentācijas u.c.). Vizīšu ietvaros Latviju apmeklējuši 370 tūroperatoru pārstāvji un aģenti, un mediju un viedokļa līderu vizīšu rezultātā radušās ap 114 publikācijas.
Ar mākslīgo intelektu forumā iepazīstināja digitālo mediju eksperts, aģentūras "New Black" vadītājs Artūrs Mednis, kurš stāstīja, kā mākslīgo intelektu izmantot tūrisma nozarē.
Mākslīgais intelekts nespētu funkcionēt bez datiem un informācijas, tādēļ forumā balstoties uz statistikas datiem "Amadeus" pārstāve Katrīna Pintus (Caterina Pintus) definēja tipisko tūristu Latvijā un iezīmēja tās valstis, kuras izrādījušas interesi par Latviju.
"Latvia Tours" ir viens no uzņēmumiem, kurā pret vidi draudzīga uzvedība ir ikdiena jau vairākus gadus un to apliecina arī šogad saņemtais starptautiski atzītais sertifikāts – "Travellife Partner", kas vēlreiz apstiprina un novērtē uzņēmuma vadošo lomu un ilgtermiņa centienus ilgtspējības un korporatīvās sociālās atbildības jomā. Tās vadītāja Ieva Keiša mērķtiecīgi strādājusi, lai ilgtspējīgi risinājumi tiktu piedāvāti ne tikai uzņēmuma klientiem, bet, lai ilgtspējīgu domāšanu piekoptu arī tā darbinieki ikdienas solī. Forumā Ieva Keiša dalījās ar sava uzņēmuma pieredzi.
Runājot par ilgtspēju, visbiežāk to asociējam ar dabai draudzīgu politiku, taču arī kultūrai ir milzīga nozīme. Savukārt kultūra nav nošķiram no valsts tēla. Tās izturētspējai un ilgtspējai ir milzīga ietekme uz to, kā mūsu valsti redz ārvalstu tūristi. Ar tēmu "Kultūrpratība – izturētspējas un ilgtspējas veicināšanas instruments 21. gs. izaicinājumu kontekstā" forumā uzstājās Latvijas Kultūras akadēmijas rektore, Prof. Ph.D. Rūta Muktupāvela.
Savukārt noslēguma daļā nākotnes tūrisma vīziju iezīmēja futurologs Stefans Hitfors (Stefan Hyttfors), kura interešu fokusā ir sabiedrības uzvedības maiņa, nākamās paaudzes līderība. Forumā viņš akcentēja autentiskas pieredzes nozīmi nākotnē.
Padziļinātāk par to kā mākslīgais intelekts un digitalizācija ietekmē tūrisma un viesmīlības nozari – Artūrs Mednis iztirzāja pasākuma noslēguma paneļdiskusijā ar nozares pārstāvjiem: Edgaru Kuzmanu ("3K Management" partneris un radošais direktors, LKB valdes loceklis ), Kitiju Tiguli ("ALTA" valdes locekle, "Amadeus Latvija" valdes locekle) un Andri Kalniņu (LVRA prezidents, viesnīcas "Riga Islande Hotel" valdes priekšsēdētājs)
Pasākuma noslēgumā tika apbalvoti Studentu zinātniski pētniecisko darbu konkursa uzvarētāji:
- pirmo vietu ieguva Linda Siliņa ar darbu "Ekotūrisma attīstības potenciāls Ziemeļkurzemes lībiešu krasta ciemos vietējā un starptautiskā mērogā" (darba vadītāja Ilze Medne, globālās ekonomikas starpdisciplināro studiju nodaļas asoc. profesore);
- otro vietu – Dāvis Strauts ar darbu "Kā nākotnē mainīsies tūrisma galamērķu pārvaldība? Pašvaldību aģentūras modelis galamērķa pārvaldībā" (darba vadītājs Dr. geogr. asociētais profesors Andris Klepers (VIA)),;
- trešo vietu – Jana Vainovska ar darbu "Facebook un Google maksas reklāmas salīdzinājums brīvdienu māju kontekstā integrētā mārketinga komunikācijā" (darba vadītājs Dr. Geogr. asociētais profesors Andris Klepers).