Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) pērn sniegusi 857 padziļinātas konsultācijas un vairāk nekā 1500 parastās konsultācijas Latvijas uzņēmumiem par ārvalstu tirgiem, pirmdien Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Eksporta un konkurētspējas apakškomisijas sēdē sacīja LIAA direktora pienākumu izpildītāja Iveta Strupkāja.
Runājot par konsultāciju, izstāžu un tirdzniecības misiju rezultātiem, Strupkāja sacīja, ka pērn bijis 51 nacionālais stends, kuru rezultātā gūti vairāk nekā 11 700 kontakti un noslēgti 198 līgumi vai nodoma protokoli. Tāpat pērn bijusi 31 tirdzniecības misija, kas rezultējusies 164 noslēgtos līgumos vai nodoma protokolos.
Eksporta apjoms, kas sasniegts pēc dalības pasākumos, ir 9,28 miljoni eiro.
Savukārt pārstāvniecību darbības rezultātā pērn uzņēmumi noslēguši 52 eksporta darījumus par 15,6 miljoniem eiro. Strupkāja norādīja, ka veiksmīgākās pārstāvniecības ir Dānijā, Norvēģijā un Somijā.
Strupkāja arī sacīja, ka šajā gadā plānots atvērt trīs pārstāvniecības.
Tāpat šajā gadā noslēgto eksporta darījumu vērtība LIAA pārstāvniecībās plānota aptuveni 13 miljonu eiro apmērā.
Strupkāja norādīja, ka pārstāvniecības izmaksas gadā ir aptuveni 70 000 līdz 80 000 eiro gadā, un kopējais ieguvums plānots lielāks nekā izmaksas.
LIAA sasniedzamais rādītājs 2024. gadā paredz eksporta pieaugumu 25 miljonu eiro apmērā komersantiem, kas izmantojuši LIAA pakalpojumus.
Tostarp plānoti septiņi biznesa forumi, 25 nacionālie stendi, 20 tirdzniecības misijas, 12 pārstāvniecību stendi ārvalstīs, 12 investīciju un mārketinga kampaņas, viena Latvijas diena, divu starptautisku konferenču organizēšana Latvijā RIS3 jomā, tirgus izpētes, datubāzu iegādes, licences. Šīm aktivitātēm nepieciešamais finansējums ir 2,207 miljoni eiro.
Strupkāja atzīmēja, ka plānotas vairākas aktivitātes eksporta veicināšanai un investīciju piesaistei, ja tiks piešķirts papildu finansējums, tostarp eksporta veicināšanas pasākumiem Latvijā nepieciešami 570 000 eiro, eksporta veicināšanas pasākumiem ārvalstīs nepieciešami 3,5 miljoni eiro, tirdzniecības misijām uz jauniem tirgiem vajadzīgi 1,54 miljoni eiro.
Nozaru atpazīstamības veicināšanas publicitātes pasākumiem nepieciešami 1,39 miljoni eiro, analītikai un tirgus pētījumiem - 265 000 eiro, nacionālajiem stendiem starptautiskās izstādēs ārvalstīs - 640 000 eiro, bet investīciju piesaistei, tostarp dalībai investīciju forumos un mērķētu kontaktu izveidei nepieciešami 459 211 eiro.
Tāpat apakškomisijas sēdē Strupkāja pieminēja Latvijas dalību starptautiskajā izstādē "Expo 2025 Osaka", kuras rezultātā plānots sasniegt Latvijas eksportu uz Japānu 50 miljonu eiro apmērā, kā arī plānots piesaistīt 30 miljonu eiro investīcijas no Japānas.
Starptautiskajā izstādē plānotas sešas līdz astoņas tirdzniecības misijas definētajās prioritārajās nozarēs, plānoti biznesa tīklošanās pasākumi, tostarp ar augstu Latvijas amatpersonu dalību, kā arī plānoti četri līdz pieci nacionālie stendi definētajās prioritārajās nozarēs.