PERUZA ir inženiertehnisks uzņēmums ar vairāk kā 30 gadu pieredzi robotizētu industriālo iekārtu ražošanā pārtikas pārstrādes un rūpniecības vajadzībām. Uzņēmumam ir trīs darbības virzieni – zivju pārstrādes iekārtu izstrāde un ražošana, e-komercijas un paku loģistikas risinājumi, un robotizācijas, automatizācijas, datorredzes un mākslīgā intelekta virziens, kas šobrīd tiek aktīvi attīstīts. Galvenais darbības virziens joprojām ir zivju pārstrādes iekārtu ražošana. Ja līdz šim esam specializējušies pārsvarā uz mazajām zivīm, tad nu jau strādājam pie iekārtu izstrādes arī lielo zivju pārstrādei.
Šobrīd uzņēmumā strādā aptuveni 70 darbinieki un apgrozījums 2021. gadā sasniedza 5,5 miljonus eiro. Eksporta rādītāji svārstās pa gadiem, bet varētu teikt, ka vidēji eksports veido 80% no apgrozījuma. Uz eksporta rādītāju svārstībām skatāmies objektīvi. Ja liels robotizācijas projekts tiek īstenots Latvijā, bet tai pat laikā netiek iekasēta samaksa no ārvalstu projektiem, mēs neuzskatām, ka ir kaut kāds kritumu. Tāpat, mēs ļoti bieži strādājam ar lielbudžeta pasūtījumiem vairāku miljonu eiro apmērā. Tādu pasūtījumu īstenošana mēdz aizņemt garāku laika periodu – līdz pat 9 mēnešiem. Ja lielākais darbs izdarīts vienā gadā, bet ieņēmumi tiek atzīti tikai nākamajā, tad rādītājos rodas maldīgs priekšstats par eksporta projektiem.
Viens no pirmajiem eksporta tirgiem uz kuru tika sūtīta mūsu produkcija tālajā 1993. gadā bija Francija. Otrs tirgus bija Krievija, kur sadarbojoties ar Franču partneriem un kolēģi no Astrahaņas tika īstenots storu ikru iekārtas projekts. Pēc tam, pamazām vienā, otrā, trešā tirgū mēģinājām kaut ko darīt. Šobrīd mēs eksportējam uz dažādām pasaules valstīm, bet top eksporta galamērķi visu laiku mainās. Mūsu biznesa specifikai nav raksturīgi, ka konkrētā valstī pasūtījumi nepārtraukti atkārtojas. Kādreiz topā ir bijusi Kanāda, Japāna, Ķīna. Šogad Islande būs 1. vietā, jo nu pat jūlijā esam parakstījuši eksporta sadarbības līgumu par 4,3 miljoniem eiro, kas ir 78% no mūsu pagājušā gada apgrozījuma. Vēl aktīvi eksportējam uz Fēru salām un mēģinām ielauzties Skandināvijā, sevišķi Norvēģijā un Somijā. Šī gada eksportu ietekmējis ir arī Krievijas sāktais karš Ukrainā. Tieši februārī bijām gatavojušies parakstīt eksporta sadarbības līgumu par 2,5 miljoniem eiro, taču līdz ar kara sākumu, šis darījums izjuka un neturpinājās.
Pie eksporta aktivitātēm mērķtiecīgi sākām strādāt tikai pēdējās desmitgades laikā. Pirmos 15 uzņēmuma pastāvēšanas gadus jauni klienti nāca pateicoties esošo klientu ieteikumiem. Savukārt šobrīd mēs ļoti aktīvi kopjam savus eksporta tirgus ar visiem iespējamajiem instrumentiem un rīkiem, piemēram, strādājot pie digitālā mārketinga attīstīšanas, izmantojot LIAA sniegtās atbalsta iespējas un līdzfinansējumus dažāda veida aktivitātēm, un izmantojot eksporta konsultāciju uzņēmuma Gateway&Partners pakalpojumus jaunu partneru piesaistei.
Ar LIAA esam sadarbojušies vairākos projektos. Savā laikā viņi administrēja jaunu produktu izstrādes projektus, kurus mēs arī izmantojām. Šobrīd to dara citas iestādes, taču mēs ar LIAA turpinām sadarbību starptautiskās konkurētspējas veicināšanas projektu ietvaros un piedaloties dažādās izstādēs un vizītēs. Viena no svarīgākajām un lielākajām izstādēm pasaulē mūsu nozarē ir Seafood Expo Global/ Seafood Processing Global, kas norisinās Barselonā, Spānijā. Tajā mēs piedalāmies katru gadu un dalība šādā izstādē izmaksā ap 40-50 tūkstošiem eiro, taču pateicoties LIAA līdzfinansējumam dalībai izstādēs, mēs savas izmaksas varam samazināt. Tāpat, šoruden LIAA organizē arī Latvijas Ekonomikas ministres Ilzes Indriksones vizīti uz Japānu. Viņi zina, ka Japāna ir viens no mūsu eksporta galamērķiem, līdz ar to mēs momentā saņēmām informāciju par šādas vizītes norisi un pieteicāmies dalībai tajā. Citās programmās neesam piedalījušies, tāpēc sīkāk komentēt nevarēšu.
Mēs esam ļoti apmierināti, sadarbojoties ar LIAA. Tas ko mēs no viņiem sagaidām, to arī saņemam. LIAA un tās nozaru eksperti ir ļoti ir kompetenti savā darbībā un profesionāli veido un koordinē projektus un atbalsta mehānismus, kā arī savlaicīgi informē par jaunumiem. LIAA savā profesionalitātē noteikti un acīm redzami visu laiku aug.
Jau vairākkārt esmu minējis, ka Latvijas eksportspējas audzēšanā jāņem piemērs no futbola pasaules. Tajā ir kolosāli atstrādāta sistēma pasaules čempionu audzēšanai. Tās ir pagalmu komandas, skolu komandas, jaunatnes sporta skolu komandas, dažādu līmeņu līgas, čempionāti un kausi, līdz pat čempionu līgai. Jo tu kāp augstāk, jo mērķētāka un specifiskāka palīdzība, instrumenti un rīki tev tiek doti, lai attīstītos. Ja sākumā dod vienkārši iespēju spēlēt uz laba laukuma, tad tālāk jau prasa visādas medicīnas pārbaudes, dod speciālus trenerus, masāžas, diētu. Tā pamazām tiek atlasīti un uz priekšu bīdīti labākie kandidāti. Šādā sistēmā visi saprot kas un kā jādara, lai attīstītos un kāptu uz augšu, kur var kļūt par pasaules čempioniem. Es nezinu kā strādā visas LIAA programmas, taču skatoties uz to daudzumu un dažādo fokusu, LIAA strādā uz šādas čempionu līgas sistēmas izveidi Latvijas uzņēmējiem un eksportētājiem. Uzņēmumiem dažādās briedumu pakāpēs ir iespēja saņemt sev atbilstošus un nepieciešamus instrumentus un rīkus. LIAA dod iespēju tiekties uz to čempiona titulu katram kurš grib, ja vien viņš pats ir gatavs smagi strādāt. Es arī neuzskatu, ka birokrātija ir pārāk liela. Tas viss ir vajadzīgs, lai līdzekļi netiktu izkrāpti vai nelietderīgi izšķērdēti.
“Eksporta Inovāciju Balva”, kuru organizē LIAA sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, Latvijas Eksportētāju Aasociāciju “The Red Jackets” un finanšu institūciju ALTUM arī ir būtisks pasākum. Tādā veidā mēs varam palepoties ar izdarīto gan lokālā mērogā, gan starptautiski. Vienmēr ir patīkami un derīgi, ka kāds uzsit pa plecu un iedod atpazīstamību par labi padarītu darbu.
Mēs sadarbojamies arī ar Kompetences Centru, lai veidotu un izstrādātu jaunus produktus ar ko iekarot eksporta tirgus. Ja mēs mēģinām kaut ko jaunu izstrādāt, tad mums ir nepieciešams pārliecināties, ka tas strādā, un nekā labāka par Kompetences Centrs šajā ziņā Latvijā šobrīd nav. Tāpat mums noris arī vairāki investīciju projekti, kam nepieciešams liels finansējums, līdz ar to mēs strādājam ar ALTUM kā finanšu avotu.
Pēdējās desmitgades laikā esam veikuši kardinālas izmaiņas Peruza struktūrā visos līmeņos un mainījuši savu filozofiju. Varu teikt, ka tieši šo pārmaiņu, paaudžu un paradigmas maiņas rezultātā esam spējuši pārorientēties no vecā partneru piesaistes modeļa uz jauno – aktīvu un mērķtiecīgu partneru piesaistes modeli. Mums ir izveidota efektīva pārdošanas komanda, kurā iesaistīti jauni cilvēki, un tas nes rezultātus.
Visās mūsu darbības jomās mēs saskatām kompetenču sinerģija, bet katrai no tām ir savs eksporta tirgus. Tāpēc, pirms kāda tirgus apgūšanas noteikti ir jāizvērtē, kuri tirgi varētu būt potenciāli interesanti kādai no tām. Te balstāmies uz paši uz savu iepriekšējo pieredzi un izpratni par tirgiem, un izvirzam uz inteliģentiem minējumiem balstītu hipotēzi, kurš tirgus varētu būt nākamais eksporta galamērķis. Tad eksperimenta rezultātā mēģinām saprast vai tas tā arī ir. Ja runa ir par lasi, tad tā ir Norvēģija, pēc tam Čīle. Citām zivīm ir citi tirgi, paku loģistikai vēl citi tirgi šobrīd ir aktuāli. Ir jāizvērtē kuri tirgi mums ir svarīgi, uz tiem arī strādājam. Taču pats svarīgākais faktors ir – vai konkrētajā tirgū ir klienti un vai viņi ir gatavi maksāt.
Lai gan mūsu gadījumā ļoti svarīga mārketinga daļa ir personīgais kontakts ar klientu, ko iegūstam piedaloties izstādēs, ļoti aktīvi strādājam pie digitālā mārketinga - satura publicēšanas internetā un SEO optimizēšanas. Šo darbību rezultātā pamazām sajūtam ieguldītā darba augļus. Kā piemēru varu minēt, ka esam sākuši saņemt pasūtījumus caur mājas lapu, kas agrāk nenotika vispār. Visu darbību kopums – dalība izstādēs, esamība internetā, un citu mārketinga kanālu izmantošana atgādina mūsu klientam, ka ir tāda PERUZA un, ka tas ir reāls, kompetents uzņēmums ar lielisku produktu. Komanda strādā pilnīgi savādāk kā tas bija pirms 10 gadiem, un šāda evolūcija ir nepieciešama un likumsakarīga uzņēmuma attīstībai un izaugsmei.