Žygimantas Surintas | SIA „Smartlynx Airlines”, izpilddirektors
Latvijas pilna servisa gaisa kuģu nomas ar apkalpi (ACMI), kā arī čarterreisu un kravu pārvadājumu operatoram SmartLynx Airlines vietējais tirgus veido mazāk nekā 3% no kopējā apgrozījuma. Turklāt, ņemot vērā iespējamo lejupslīdi reģionā, uzņēmums nākamajā gadā plāno par 10–15% palielināt ārpus Eiropas gūtos ienākumus.
“Jauni uzņēmumi nereti saka – vispirms mēs izmēģināsim vietējo tirgu, jo tas ir lētāk un risks ir zemāks, un pēc tam mēs sāksim eksportēt un centīsimies iekļūt starptautiskajos tirgos. Mana personīgā pieredze liecina, ka tā ir viena no lielākajām kļūdām, ko iespējams pieļaut. Neveiciet visu uzņēmējdarbību vietējā tirgū,” saka SmartLynx izpilddirektors Žigimants Surints (Žygimantas Surintas).
Jaunuzņēmumiem visbiežāk ir ierobežoti līdzekļi, un to uzņēmējdarbības panākumus veicina tirgus lielums un pieprasījums. Iespējams, produkts būtu daudz sekmīgāks, ja uzņēmums uzreiz ieguldītu eksporta tirgos, nevis tērētu naudu produktu testēšanai vietējā tirgū.
“Jūs varat būt ļoti pieredzējis un jums var būt lielisks produkts un uzņēmums, bet, ja koncentrēsieties tikai uz vietējo tirgu, jums būs ierobežotas iespējas augt. Vienlaikus jums svarīgi sākt pelnīt, lai turpinātu izaugsmi un kļūtu par nopietnu un lielu eksportētāju,” skaidro Ž.Surints. SmartLynx izpilddirektors iesaka izvērtēt iespējas sadarboties un konkurēt lielajos tirgos. Un uzņēmumam tam ir rūpīgi jāsagatavojas. Viena lieta ir redzēt skaitļus Excel tabulā, bet pavisam cita – tos realizēt. “Šis ir arī viens no lielākajiem SmartLynx izaicinājumiem. Globālajā tirgū ir ļoti augsti kvalitātes un izpildes standarti, tāpēc jābūt zinošiem un sagatavotiem prasības izpildīt, jo starptautiskajā tirgū jums tiek dota tikai viena vai divas iespējas. Tāpēc nedrīkst kļūdīties,” uzsver Ž. Surints.
Iespēju meklēšana ārpus Eiropas Savienības
1992. gadā SmartLynx Airlines uzsāka pilnos čarterreisus – tolaik uzņēmuma nosaukums bija LatCharter Airlines. Tā bija pirmā lidsabiedrība, kas nodrošināja kompleksos ceļojumus no Rīgas, un tā bija gatava arī piedāvāt privātos čarterreisus sporta, pasākumu, koncertu, valdības, militārām un uzņēmumu vadītāju vajadzībām. LatCharter bija arī oficiālais tā laika prezidentes Vairas Vīķes-Freibergas pārvadātājs. “Uzņēmums sākotnēji tika izveidots tikai vietējā tirgus apkalpošanai, bet tas ir mainījies. Tagad mēs galvenokārt koncentrējamies uz eksportu un darbību dažādos starptautiskajos tirgos. Latvijas tirgus veido mazāk nekā 3 % no mūsu kopējā apgrozījuma, un visas Baltijas valstis kopā aptuveni 6–7 %,” stāsta Ž. Surints.
Patlaban flotē ir 49 lidmašīnas, bet 2023. gada vasarā tajā būs aptuveni 65 lidaparāti. No 2022. gada janvāra līdz novembrim SmartLynx ir veicis vairāk nekā 30 tūkstošus lidojumu un pārvadājis 4 miljonus pasažieru. SmartLynx kopumā strādā 365 darbinieki. Pašlaik SmartLynx Latvijā, tai skaitā Latvijas meitasuzņēmumos un apakšuzņēmumos, ir 327 pilna laika darbinieki. Igaunijā ir 31 darbinieks, Maltā – 27, Lietuvā – 6 un Vācijā – 1.
SmartLynx atrodas Latvijā, jo Rīgā aviācijas nozare ir visattīstītākā salīdzinājumā ar citām Baltijas valstīm. Ž. Surints uzsver, ka Latvijā šajā jomā var iegūt speciālo izglītību – šeit ir skolas, kas sagatavo tehniķus, pilotus un dispečerus.
“Latvijā atrodas vairāki aviācijas uzņēmumi, kas sniedz iespējas speciālistiem mainīt darbavietu, lai gūtu visaptverošu pieredzi un mācītos viens no otra. Arī personāla izmaksas ir zemākas salīdzinājumā ar Igauniju un Lietuvu,” viņš papildina.
Lielākais tirgus – Apvienotā Karaliste
Pašlaik SmartLynx lielākais tirgus ir Apvienotā Karaliste, kam seko Beniluksa valstis un Vācija. Nozīmīgu uzņēmējdarbības daļu veido arī Tuvo Austrumu un Āzijas tirgus. “Arī Āfrika mums ir salīdzinoši nozīmīgs tirgus. Pašlaik mēs Āfrikā izmantojam astoņas lidmašīnas,” stāsta Ž. Surints. Savukārt Kanāda ir SmartLynx jaunais tirgus. “Lielākā daļa mūsu ieņēmumu tiek gūti no Eiropas Savienības (ES) valstīm, taču vienlaikus esam ļoti globāls uzņēmums, izvēršot darbību ārpus Eiropas robežām,” papildina Ž.Surints.
SmartLynx konsolidētais apgrozījums šajā gadā sasniegs aptuveni 300 miljonus eiro. “Līdzīgi kā citu ES valstu uzņēmumi arī mums ir bažas par ekonomikas lejupslīdi. Mēs meklējam iespējas pārdošanu diversificēt - samazināt ES valstīs gūtos ienākumus un palielināt uzņēmējdarbību Ziemeļamerikas un Tuvo Austrumu tirgū. Nākamajā gadā uzņēmuma plānos ir palielināt ārpus ES gūto ieņēmumu daļu par 10–15 %. Tas mums palīdzēs pārciest ekonomiski nestabilo laiku,” skaidro Ž. Surints.
Degvielas cenas ietekmēs pieprasījumu
SmartLynx ietekmē arī Krievijas sāktais karš Ukrainā. Galvenokārt tāpēc, ka četras no uzņēmuma kravas lidmašīnām finansēja ar Krieviju saistīts uzņēmums. “Šīm lidmašīnām tika piemērotas ES un ASV sankcijas, tādēļ šīs lidmašīnas netiek izmantotas un šobrīd novietotas stāvēšanai. Tas ir ļoti būtisks trieciens mūsu uzņēmējdarbībai, jo četras lidmašīnas veido 5 % no mūsu kopējās flotes,” stāsta Ž. Surints. Viena lidmašīna ir palikusi Ukrainā, un to nav iespējams atgūt, jo Ukrainas gaisa telpai ir piemēroti ierobežojumi. “Mēs redzam vēl citus netiešus triecienus mūsu uzņēmējdarbībai, kas galvenokārt ietekmē iekšējo pieprasījumu un palielina dzīves dārdzību, kas ir tieši saistīts ar karu un ekonomisko situāciju,” papildina Ž.Surints.
Runājot par degvielas cenām, Ž. Surints stāsta, ka tās uzņēmumam ir ļoti būtiskas – degvielas cenas galvenokārt ietekmē pakalpojuma izmaksas gala klientiem. Viņš ir ļoti reālistisks: neviens nezina, kā pieprasījumu ietekmēs augstākas cenas.
Ļoti piesardzīga jaunu tirgu meklēšana
Saistībā ar eksporta stratēģiju un lēmumu pieņemšanas procesu par jaunu tirgu apgūšanu Ž. Surints uzskata, ka visi lēmumi tiek pieņemti, balstoties uz tiem pašiem principiem kā jebkurā citā uzņēmējdarbības jomā. To pamatā ir galvenie rādītāji: iedzīvotāju, konkurentu un lidmašīnu skaits un tips, valsts ģeogrāfiskā atrašanās vieta un ceļošanas paradumi.
“Vācija un Apvienotā Karaliste ir tirgi, kuros iedzīvotāji Eiropā ceļo visbiežāk. Tas nozīmē, ka pieprasījums ir nepārtraukti. Bet vienmēr ir arī augsta konkurence un augsti iekšējie šķēršļi. Tāpēc mēs vienmēr meklējam tirgus, kuros ir ekonomiska un politiska stabilitāte. Ļoti svarīgs ir arī regulējums, jo ir valstis, kurās pastāv ierobežojumi attiecībā uz gaisa kuģu nomu ar apkalpi,” stāsta Ž. Surints. Piemēram, dažās valstīs gaisa kuģu noma ar apkalpi nav atļauta, jo valsts iestādes noteikušas dažādus ierobežojumus. “Ir arī daudzas mazas valstis, kurās saistību neizpildes risks ir pārāk augsts, un mēs izvairāmies no šiem tirgiem. Riska faktors ir visai augsts, tāpēc, meklējot mūsu uzņēmumam jaunus tirgus, mums vispirms jāveic rūpīga izpēte,” skaidro Ž.Surints.
Tie paši uzņēmējdarbības principi
Tā kā aviācijas nozare ir sarežģīta, cilvēki reizēm domā, ka uzņēmējdarbība šajā sektorā zināmā mērā atšķiras. Tomēr Ž. Surints uzsvēra, ka visu uzņēmumu pamatā vairāk vai mazāk ir tie paši principi. SmartLynx arī jāmeklē tirgi, kas uzņēmumam var nodrošināt ieņēmumus. Uzņēmums piedalās izstādēs, un tas ir ļoti spēcīgs mārketinga instruments jaunu klientu piesaistē. Vēl viens populārs instruments ir starpniecības darījumi. Vēsturiski vairāk nekā 40 % darījumu tika veikti ar dažādu starpnieku palīdzību. “Tagad, kad mūsu uzņēmums paplašinās, mums būs vairāk tiešu darījumu ar gala klientiem,” noslēdz Ž. Surints.